Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

fredag 16. august 2013

Ulike kort - samme motiv

Tidligere skrev jeg om kortet "Skydsgut" som finnes i flere utgaver, men da er det snakk om svart/hvitt og kolorering og litt ulike retusjeringer. I det tilfellet jeg skal skrive om i dag er det snakk om bilder som er tatt under samme fotosession, men som endte opp som (minst) tre ulike postkortmotiver.

Først har fjordhesten en ung gutt i karjolen. Kortet har fått navnet "En kariol." og er utgitt av Forlag K. Knudsen & Co, Bergen. Ubrukt småformat, bildet er faktisk plassert på kortet som scan'en viser. På dette kortet står det på baksiden at det er et Brevkort fra Norge og at "Paa denne Side skrives kun Adressen".


Så et kort med meget dårlig lyssetting, det kan nesten se ut som det er tatt i et studio, så kunstig ser bakgrunnen ut! Samme lille hest, men denne gangen er karjolen tom. Kortet heter "Kariol." og har fått nummeret 541. Samme forlag som kortet over, også påtrykket Brevkort fra Norge, men med plass til å skrive en hilsen i tillegg til navn og adresse. Ubrukt småformat. Her fyller bildet hele flaten på kortet.


Til slutt har den unge gutten fått en stram kvinne i karjolen og kortet har fått litt farger på seg. Nå står det trykket "Sogn, Nærødalen, Kariol. Norge" på det. På venstre side står det også "G. K. A. 2", hva betyr det tro? På baksiden står det "Brev-Kort (Paa denne Side skrives kun Adressen). Kortet er brukt, men ikke postgått, det er ikke noe navn eller andresse på det, men en engelsk hilsen så antagelig er det sendt i en konvolutt eller i en pakke. Det står ikke noe om forlag på dette kortet.


Jeg tar med hilsenen også for jeg synes den tegner et så godt bilde av turen og kortet, man kunne nesten tro det var damen som skriver som sitter i karjolen på bildet:

"Carriages like this, Gladys and myself in one, with the driver sitting up behind driving, and Paul in another carriage, with a driver. The dear little Norgweian horse stopped and turned his head to listen, for in the distance we heard beautiful music, the driver said the horse was very fond of music. This was at twelve at night and as light as day. When we arrived at the Stalheim Hotel we found two nice rooms ready for us, for we had telegraphed and it did not take long  getting to bed and Gladys and I were soon asleep although it was daylight."

Morsomt! Sikkert en rar opplevelse at det var helt lyst midt på natten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar