Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 23. august 2014

Mora-hesten eller den rosemåla dalahesten

Åja, den finnes på postkort! Jeg tror det er Dalahesten som er det offisielle navnet og om den er det vi i Norge mener med rosemalt kan vel diskuteres kanskje, men at den er avbildet på postkort er udiskutabelt!

Jeg var i Mora i sommer og kjøpte mine første 3 Mora-hester / Dalahester (nei, det er ikke helt sant, jeg fikk to av dem i gave av Lille Gubben, snillingen!) og da jeg kom hjem fant jeg et lite postkort med den på på qxl. Da jeg begynte å se litt nærmere på samlingen min fant jeg ut at jeg har en del gamle kunstkort med Dalahesten på! Alle disse fire er gamle småformat.

Dette fikk jeg i posten for noen dager siden, det er tegnet av Sven Caas, fra 1940-tallet:

Dette er tegnet av Adina Sand:

Dette er Aina Stenberg:

Og dette er Margit Ekstam:

Da jeg var i Mora kjøpte jeg selvfølgelig en del kort hvor Dalahesten var en del av motivet, på forskjellige måter, men det får bli en senere bloggpost... (jeg må jo få scannet dem inn først og jeg har det ganske travelt for tiden, men det blir - det blir!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar