Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

tirsdag 29. mai 2018

Byåsen 1914

Jeg kom over dette kortet på qxl der selger hevdet det var fra Byåsen i Trondheim. Jeg samler jo på postkort fra Ila og om dette var fra Byåsen så var det veldig interessant. La ut bilde av kortet på facebook-gruppa Norske postkortsamlere og spurte om hjelp. Det medførte en voldsom interesse! 

Folk kom med forslag til hvor jeg kunne lete og folk lette selv på google earth og google maps og det ble snart klart at gården het Løkken og lå på Torshaug på Byåsen i Trondheim! Avsenderne var Anne og Peder Talsnes og sistnevnte var kobberslager og det er fremdeles ting han har laget i omløp på bruktmaarkedet - artig!

Det aller artigste var da jeg dagen etter dette fikk melding fra en svigerinne (hun er gift med broren til Lille Gubben) på messenger - Peder Talsnes er broren til tippoldemora hennes! Det er bare helt vanvittig! Gjett om jeg skal ta godt vare på dette kortet, som jeg i utgangspunktet var veldig usikker på om jeg skulle kjøpe da selger lå noe høyt i pris...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar