Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

onsdag 20. august 2014

Birger Cranner

Dette dumpet ned i postkassen min i går, tegnet av Birger Cranner og postgått julen 1942/43. Norsk arbeide. Ut fra påskriften bak ser det ikke ut som avsender er videre rammet av krigen, men man var antagelig veldig forsiktig med hva man skrev av sensurgrunner?

"Kjære alle! Våre beste ønsker for julen og det nye år og hjertelig tak for alt i det år som straks ebber ut. Alt vel her, far vel og vær på det hjerteligste hilset fra oss to..." Ikke mye her som kan tas for å være noe annet enn en hyggelig jule- og nyttårshilsen i alle fall.


Jeg har sett kortet mange ganger på qxl de årene jeg har samlet på postkort, og det rører noe i meg hver eneste gang. Jeg vet ikke helt hva, men selv om mor i huset ser litt streng ut så er det noe fredfylt og rolig over det hele. Det har til tider vært priset temmelig høyt har jeg sett, mulig det er en annen utgave enn mitt, ser det finnes i flere utgaver, men da jeg kom over dette til 10,- og i tillegg kjøpte noe mer av samme selger så slo jeg til. Angrer ikke på det, kortet er flott!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar