Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 25. april 2015

Hubro

Jeg har en fugle-periode, har egentlig vært glad i å se på fugler lenge, men nå har jeg kjøpt meg kikkert og fått kamera så nå er interessen vekket for alvor!

Jeg har selvfølgelig ikke tatt dette bildet, men jeg har kjøpt kortet selv! Bildet er av en hubro i Grønklitt i Orsa utenfor Mora i Sverige, der vi var i fjor sommer - og vi skal muligens tilbake til Mora igjen til sommeren, så godt likte vi oss der!


Hubroen er den største uglen i Europa, den er opptil 75 cm lang, veier 2-4 kg og vingespennet er 1,5-1,8 meter! På latin heter dem bubo bubo, lurer på hvorfor så mange dyr har latinske navn som er det samme navnet to ganger? Lynx lynx f.eks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar