Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

onsdag 25. april 2018

Trondheim - Hjorten

Dagens kort gjør meg egentlig litt trist. Motivet er Hjorten Revy- og Varieté-teater som lå på Ilevolden i Trondheim. Det ble startet i 1867 av Hans Lemvig Christiansen og het i starten Christiansens Have. På 1880-tallet fikk det nye eiere og også nytt navn, Hjorten. Det hadde sin storhetstid fra 1890-årene og frem til første verdenskrig. Ernst Rolf hadde faktisk sitt gjennombrudd på Hjorten i 1911!

Hjorten besto av flere bygninger og parkanlegg og det karakteristiske bygget i dragestil ble bygget i 1899. Underholdningen tok slutt i 1947, men restaurantdriften fortsatte til 1955. Huset forfalt etter dette og ble revet i 1961 for å gi plass til Ila alders- og sykehjem, som etter min mening er omtrent den styggeste bygningen i Trondheim. Det er en skandale at man ikke evnet å ta vare på Hjorten!


Kortet er ubrukt og udatert, men det er vel liten tvil om at det er fra tidlig 1900-tall en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar