Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

fredag 20. september 2013

Ilon Wikland

Jeg er så glad i illustrasjonene til Ilon Wikland, hun tegner så nydelig! Hun har illustrert mange billedbøker, bl.a. nesten alle av Astrid Lindgren, jeg mener det er bare bøkene om Pippi og Emil hun ikke har illustrert, de er det Ingrid Vang Nyman og Björn Berg som står for.

Ilon Wikland ble født i Tartu i Estland 5. februar 1930 og kom til Sverige som flyktning da hun var 14 år gammel. Hun har skildret sin egen barndom i boka "Den lange, lange reisen" som er skrevet sammen med Rose Lagercrantz, en billedbok som er stappfull av hennes vakre illustrasjoner. (Kilde: Wikipedia)

Jeg har to postkort med illustrasjoner fra Bakkebygrenda, først dette med Lisa som gir lammet Pontus melk fra flaske:


Og her er det pepperkakebaking på gang i Bakkebygrenda, det er like før jul og det er nesten så jeg kan kjenne lukten av pepperkakedeig når jeg ser på bildet!


Bildene hennes er så herlig fulle av detaljer, ungene er så skjønne og omgivelsene omtrent som jeg husker fra min mormors hus i min egen barndom - så for en nostalgiker som meg så er dette et hjem jeg glatt hadde flyttet rett inn i!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar