Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

søndag 8. september 2013

Thorbjørn Egner

Thorbjørn Egner har jo skrevet mange bøker for barn, hvem har vel ikke lest (eller blitt lest for) Karius og Baktus (som også har gått et utall ganger som dukkefilm på tv), Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen eller Folk og røvere i Kardemommeby?

Noen av illustrasjonene finnes også som postkort og disse tre har jeg nylig fått tak i:




Thorbjørn Egner tegnet selv og jeg har i alle fall hørt at han var veldig streng på illustrasjonene til bøkene og historiene sine. Jeg hadde leseverket hans fra 2. - 6. klasse på barneskolen også, de het rett og slett Thorbjørn Egners lesebøker. Det var ikke bare tekster fra hans hånd i dem, han hadde med noen klassiske tekster og spesialbestilte også tekster fra andre forfattere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar