Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

tirsdag 9. desember 2014

Annadagen

Schumann i dag - Mittet 6609. Postgått julen 1968, min første jul!


På Annadagen skal lutfisken legges i bløt (nissene på kortet er nok ute i seneste laget!) og ølet skal være ferdig brygget - Anna med kanna. Denne tradisjonen ble født på den julianske kalenderens tid. Noen steder har det vært tvert i mot, at ølet skulle brygges på denne dagen. Navnet kan ha kommet av jomfru Marias mor Anna. I visse deler av Finland skulle det være mulig å spå været gjennom uttrykket "Braskade Anna skulle det bliva kallt om julen, slaskade det, blev väderleken mild".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar