Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

torsdag 11. desember 2014

Julenek

Sannelig fikk jeg ikke sneket inn et Schumann-kort til! Mittet 5208, postgått julen 1958.


Julenek, kornnek som henges ut til fuglene i julen. De første skriftlige opplysninger om julenek finnes hos E. Pontoppidan i Norges Naturlige Historie (1753), men skikken er eldre både i Norge og Sverige. Et julenek skulle være stort og av beste sort korn; i en del oppskrifter heter det at det skulle være det siste man laget om høsten. Eldre forskere tolket julenek som et offer til Odin eller fruktbarhetsdemoner, senere er skikken forklart som en form for magisk bestikkelse av skadegjørende fugler for å hindre disse i å ødelegge neste års avling, som man også tok varsel for av fuglene i neket. En nyere forklaring på julenek er ganske enkelt at i julen skal alle ha en ekstra godbit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar