Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

mandag 15. desember 2014

Engler

Et riktig gammelt og vakkert kort i dag, poststemplet 21/12-1922, sendt fra Hommersaak. Impoert HWB ser. 1813. Porto 15 øre.


La oss først av alt se på hvor ordet engel kommer ifra. Engel er den norske formen av det greske ordet angelos, som igjen er en oversettelse av det hebraiske uttrykket malak, som betyr 'budbringer'. Dette sier selvfølgelig noe om englenes funksjon i Bibelen.

Barnets engler
Når jeg legger meg til hvile,
tretten engler om meg står.
Tvende med min høyre smiler,
tvende til min venstre går,
to på vakt ved hodeputen,
to ved foten dessforuten,
to meg dekker,
to meg vekker,
en meg viser
alle himlens paradiser.

T:Henrik Wergeland
Også kjent som: Når jeg legger meg til hvile

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar