Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

fredag 12. desember 2014

Åsgårdsreia

Nå har jeg dessverre ikke noe julekort av Åsgårdsreia (det hadde vært morsomt!), så det blir et kort utgitt på Mittet igjen, 2739/8. De tre nissene utgjør en liten "rei" om ikke annet...


Åsgårdsreia, oskoreia, jolereia, juleskreia eller imberkulludn er et nokså broket følge av døde sjeler. Folk som ikke hadde gjort seg helt ferdig til julehøytiden kunne bli dratt med i følget som vehicula for de mytiske skikkelsene. For å verge seg mot å få plass i den ville ferd, ble det malt tjærekors på dørene for såvel mennesker som for dyr. Sagnene forteller at det kunne gå på helsen løs dersom en kom ut for reia. Hugen eller sjelen til den sovende kunne bli revet med og ført langt avsted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar