Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

torsdag 4. desember 2014

Barbaramesse

Utgitt på Mittet, nr. 134/000 HL 52 A. Poststemplet på Hønefoss 22/12-1952. Jeg klarer dessverre ikke å tyde signaturen. (edit 19/12-2014 - Jeg tror dette må være tegnet av Nora Axe, hun har flere kort som ser ut til å være i samme serie).


4. desember er det Barbaramesse, tegn på primstaven er lenke, tårn, kledhende med mange grener eller et sverd som viser at hun led martyrdøden. Hun ble fengslet i et tårn og siden drept av sin far fordi hun var en kristen. Hun er de dødes beskytter. Fra denne dagen begynte man å spinne, strikke og veve til jul og vinter og spesielt ble det laget strømper og vanter.

Kanskje barnet på kortet har fått genser og vanter til jul, som var påbegynt den 4. desember?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar