Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 13. desember 2014

Luciamesse

Et lite, svenskt minikort i dag, visstnok tegnet av Astrid Østerling.


13. desember er Luciadagen eller Luciamesse. Tegn på primstaven: bål, en oppreist skiosbjelke med krok på enden og en tverrstokk. Denne natten ble regnet som den lengste i året. Kyrne talte og beit tre ganger i bandet. Kyri sa: "Lussi notti lange". Væren svara: "Ho er som to". Geiti sa: "Fan' fare at ho er". Fra Lussinatten og fram til julaften spådde man om hvordan været i årets 12 måneder skulle være. Tiden fremover var den beste for felling av tømmer til båt- og husbygging.

Jeg samler forøvrig på Luciakort, så hvis du har noen for salg så blir jeg veldig glad om du tar kontakt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar