Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

torsdag 18. juli 2013

Ilen skole / Ila skole

Ilens friskole ble grunnlagt i 1770 av biskop Marcus Fr. Bang, den lå da ikke i dette bygget, men i et lite trehus ikke langt unna. Det huset står den dag i dag også og jeg lurer på om det ikke er Norges eldste barneskolebygning? Ilen skole, eller Ila skole som den heter i dag, er landets nest eldste barneskole som fremdeles er i drift, bare slått av Christi Krybbe i Bergen, den er fra 1739.

Skolen flyttet i 1877 til det bygget som en periode huset Nidareid videregående skole og som siden 1994 har huset Steinerskolen. I 1917-21 flyttet skolen over i bygget som i dag er Ila skole og hvor jeg tråkket mine barnesko.


1541 Eneret J. H. Kügenholdt A.S. Ubrukt, småformat. Nok et merkelig bildeutsnitt synes jeg. Man kunne jo tatt med hele klokketårnet f.eks., istedetfor å prioritere å få med hagen på St. Elisabeths hospital som er i forgrunnen på bildet. Det var klasserom i 2. og 3. etasje, lærerrom, filmrom og tannlege i første og bl.a. musikkrom, håndarbeidsrom, skolekjøkken og naturfagssal i 4. etg. såvidt jeg husker. Gymsalene lå i et påbygg til venstre i bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar