Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

onsdag 10. juli 2013

Jenny Nyström

Jenny Nyström (13/6-1854 - 17/1-1946) var en svensk billedkunstner og illustratør. Hun har tegnet mengder med julekort og nissetegninger som i stor grad har preget hvordan fjøsnisser og tradisjonell juleidyll har blitt fremstilt i Sverige. Omkring 1890 begynte hun å tegne julekort og smånisser for å forsørge barna og sin syke mann. Kortproduksjonen begynte opprinnelig med eventyrkort, men gikk snart over til jule- og nyttårsmotiver og senere også kort til andre høytider og morsdagen.

Jeg har samlet noen av hennes kort som har hester i motivet. 


Nissen er god venn med hesten også i Jenny Nyströms strek:


Disse to deler brødet sitt med hesten til og med:


Også nyttårskort med hester og nisser har hun tegnet, her er to som er ganske like:


Kusken, hesten og sleden er den samme, ellers har hun endret på lasten og omgivelsene:


Her er en mer teatralsk hilsen til det nye året:


Til slutt et par kort som ikke er jule- eller nyttårskort, dette er kanskje fra et av eventyrene hun tegnet til:


Og her er to barn som leker med en ponni, et trivelig kort synes jeg!


Det oser liksom av sommer, sol, lek og barndomsminner og passer jo egentlig mye bedre nå i juli enn bildene øverst i dette blogginnlegget. Jeg må vel holde igjen på julekortene snart - hva skal jeg ellers blogge om når november og desember kommer?! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar