Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 12. oktober 2013

Hvordan startet det egentlig?

I dag begynte jeg å fundere litt på hvordan det egentlig ble til at jeg startet å samle på postkort? Jeg er en samler av natur tror jeg, jeg samler på mange ting - fløtemugger (bare sporadisk nå, de tar jo litt plass...), babushka-dukker (også sporadisk), det er noe med disse dukkene som alltid har fasinert meg, bøker av Annik Saxegaard og forskjellige andre saker og ting.
 
 
Jeg har alltid vært svak for hester generelt og fjordhester spesielt og for en del år siden samlet jeg en bunke postkort med fjordhesten som motiv i en perm. Etter hvert som jeg flyttet et par ganger, fikk unger og ble voksen ble permen lagt bort, men den fulgte med på flyttelasset. Jeg likte også godt å få julekort og gjennom noen år samlet jeg de kortene vi fikk i en liten eske.
 
Høsten 2008 dukket denne fjordhest-permen opp igjen og jeg må ha surret litt rundt på nettet og sett om det fantes noe der og kom over qxl.no Jeg ble medlem der 28. oktober 2008 så jeg har straks 5-årsjubileum! Jeg samlet kun på fjordhester på den tiden og kjøpte ganske mye, men det dukket opp andre kort som også fanget interessen. Bl.a. en del vakre tegnede hester av George Schumann, nå har han en egen perm i samlingen min.

 
Jeg begynte også å interessere meg for stedskort og har en ganske fin samling kort fra Orkanger og Orkdal, men det er mange mangler der altså. De gamle kortene ligger veldig høyt i pris så det er ikke så ofte jeg tar meg råd til akkurat det. Dette er ikke et gammelt og sjeldent kort, men jeg liker det lell:
 
 
Jeg har siden både lagt til og tatt bort igjen samlerområder og det går litt i perioder hva jeg har mest dilla på. Akkurat nå er jeg svak for tegnede kort med kyr på... Av alle ting liksom.
 
Hvordan hadde det seg at du begynte å samle på postkort? Eller samler du på noe annet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar