Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

søndag 27. oktober 2013

Raadhuset og Sparebanken. Trondhjem.

Dette bare måtte jeg ha, har sett mange ulike kort med bilder av det gamle rådhuset i Trondheim, men dette var særdeles fint synes jeg. Grunnen til at jeg kjøpte det er at det gamle rådhuset fra 1933 (!) har huset Trondheim folkebibliotek - i begynnelsen skulle det være bare midlertidig!


Kortet er utgitt av J. H. Küenholdt A/S, Kristiania. No. 2037. Ubrukt. Selger anslår kortet til å være fra ca. 1905, det er i alle fall fra før 1930, for da skiftet byen navn til Nidaros, det varte imidlertid ikke lenge for 6. mars 1931 fikk byen navnet Trondheim som er en noe fornorsket utgave av Trondhjem visstnok.

Det høye tårnet ble visstnok i sin tid brukt til å henge opp og tørke byens brannslanger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar