Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

torsdag 8. august 2013

Gamle elg-kort

Jeg skulle jo komme tilbake med et par eldre elg-kort og her er de.

Først nok et kort fra Dyrebeskyttelsens kalender, Mittet & Co, Oslo. På baksiden står det "Dyra har så mangt å si deg, lukk ikke ditt hjerte for deres stumme språk." Poststemplet 17. oktober 1946, sendt til H7-lotteriet i Oslo, hva nå det var? Stemplet "Lotteriet til Frihetskampens ofre". H7 er det Håkon den 7.? Det er i alle fall hans monogram i stempelet også.


Dette står det verken utgiver eller noe annet på, det har blank overflate og ser ut som et privat fotokort. Det er også sendt til H7-lotteriet og har samme stempel som kortet over, poststemplet 18. oktober 1946.


Jeg tror jeg må google litt og se om jeg finner ut hva dette lotteriet var.

*googler*

Se der ja! H7-lotteriet ble avholdt etter 2. verdenskrig for å skaffe midler til landets gjenreising og mange millioner kort ble innsendt for påmelding til forhåndsgtrekningen. Disse kalles H7-kort. Lotteriet ble arrangert av Nasjonalhjelpen som under krigen og i de første årene etter krigen sto for innsamlinger og utdeling av hjelp til skadelidte m.m. Foreningen ble avviklet i 1947. Kilde Store Norske Leksikon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar