Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 10. august 2013

Hva skal du samle på?

Om du har lyst til å begynne å samle på postkort så er det raskt noen spørsmål man stiller seg selv - ikke minst: hva slags postkort skal jeg samle på?! Utvalget er enormt og mulighetene er mange. Mange voksne starter med stedskort, gjerne stedet man selv er født og oppvokst eller hvor man bor i voksen alder, det er jo ikke alltid disse to tingene samsvarer med årene. Selv samler jeg på kort fra Orkanger hvor Lille Gubben er født og oppvokst:
 
 
Noe fra Trondheim, der jeg selv er født og oppvokst:


Jeg har også noen få fra Stadsbygd hvor min morsslekt kommer fra og hvor jeg tilbrakte hver eneste ferie og mange helger frem til jeg var godt opp i tenårene:

 
Begynner man å samle som barn er det nok mer vanlig å samle på motiv-kort. Dyrekort er jo veldig vanlig, katter, hunder og ikke minst hester!
 
Hester (Haflinger)
 
Noen som vil kjøpe ca. 700 hestekort, forresten? Noen ganger tar man helt av og så ombestemmer man seg etterpå, det har vel neppe hendt bare meg.
 
Det finnes jo kort med alle mulige motiver, engler, fugler, julekort, påskekort, nyttårskort, kort fra krigens dager, humorkort - you name it!
 
Man kan også samle kort av ulike kunstnere - selv samler jeg jo på George Schumann (som har hatt en enorm produksjon!), Elsa Beskow og noe Jenny Nystrøm, Jan Bergerlind og Frank Wathne og i det siste har jeg også utvidet samlingen til å omfatte kort med illustrasjoner fra barnebøker. Her finnes bl.a. Astrid Lindgren, Anne Cath. Vestly, Thorbjørn Egner og selvsagt Elsa Beskow.
 
Hva er et kort verdt?
Ja, si det... På bruktbutikker kan du få kort fra 1,- stykket og jeg har selv funnet noen små perler der. Ellers varierer jo prisene fra 1 - flere tusen, men jeg pleier å si at et kort er ikke verdt mer enn noen er villig til å gi for det. Jeg handler for det meste på qxl (+ at jeg har en fast "pusher") og er veldig fornøyd med det. Paypal gjør at det er greit å handle fra ebay og fra svenske Tradera også, den svenske varianten av qxl. På Tradera må du sjekke at selger godtat utenlandske kjøprer + at vedkommende har paypal! Ved vanlig bankoverføring blir det fort dyrt.
 
En ting er i alle fall sikkert - å samle på postkort er både morsomt og lærerikt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar