Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 10. august 2013

Organisering av postkortsamling

Det er mange måter å organisere en postkortsamling på. Mange har flotte album, men de er kostbare og passer kanskje best for mindre samlinger, evt. mindre deler av en større samling, som man ønsker å ta ekstra godt vare på?
 
Her er en ganske vanlig variant med plass til 100 postkort, fant dem på denne siden.
 
 
 
Her er et gammelt og flott postkortalbum, av fransk opprinnelse, det ser ut til å være trukket med stoff, kanskje silke?


Noen har hvert kort satt enkeltvis i plastlomme (slik vi pleide å gjøre med lp'ene "i gamle dager"!) og har disse i forskjellige esker og bokser. Lommerne finnes i forskjellige størrelser og kvaliteter.

 
Og noen, som meg, bruker rett og slett ringpermer med forskjellige typer plastlommer i.
 



Jeg har lommer i A4-størrelse med plass til 2-4 kort på hver side, noen blanke, noen hvite og noen svarte. De svarte er mest solide, men også dyrest, men man jo ta godt vare på kortene sine, ikke sant? På denne måten er det lett å utvide med flere kort og flere samleområder og greit å omorganisere dersom man finner ut at man vil gjøre det på en annen måte og man kan flytte enkeltkort uten å få et tomrom midt inne i et album. Med skilleark blir det oversiktlig og lett å finne frem for å sjekke om man har akkurat _det_ kortet man fant på qxl fra før eller om det bare lignet.
 
Hvordan har du organisert samlingen din?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar