Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 5. desember 2015

Å du salige, nådebringende julefest

"Å du salige, nådebringende julefest" er en gammel julesalme som er helt ukjent for meg. Den er her illustrert av Milly Heegard, Børrehaug og Rønning, serie J nr. 155. Ubrukt.


"Å du salige..." er en kjent og kjær julesalmen visstnok, den er også kalt "Den gamle julesangen". Melodien er en sicilianske folketone, "O Sanctissima". Teksten er skrevet av den tyske forfatteren og filantropen Johannes Daniel Falk (1786-1826). Han skrev ordene med tanke på de sårede soldater og hjelpeløse barn han tok seg av etter de fryktelige slagene ved Jena i 1806 og i Leipzig i 1813.

O, du herlige, o, du salige
Frelsebringende juletid!
Kristus har oss givet,
Lyset og livet,
Fryd deg, Fryd deg, o kristenhet!

O, du herlige, o, du salige,
Gledebringende juletid! 
Krist vår bror er vorden,
Bringer fryd til jorden,
Fryd deg, fryd deg, o kristenhet!

Denne finnes med flere ulike tekster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar