Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

tirsdag 8. desember 2015

Der ligger et land

"Der ligger et land" er slett ingen julesang, den er en av våre fedrelandssalmer, men denne ukjente kunstneren har altså valgt å bruke det fjerde verset som tekst på dette julekortet. Norsk arbeide, serie nr. 2451. Poststemplet 19.12.1951, porto 15 øre.


"Der ligger et land" er skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson og melodien er av Rikard Nordraak. Sangen ble skrevet til 17. mai 1859 i Bergen, men ble delvis omskrevet i 1863. Jeg tar med det første verset selv om det altså ikke er noen julesang:

Der ligger et land mod den evige sne, 
i revnerne kun er der vårliv at se. 
Men havet går til med historie-døn, 
og elsket er landet som mor af søn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar