Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

tirsdag 22. desember 2015

Du grønne glitrende tre god dag

I dag er det Gunnar Bratlie som har tegnet dagens julesangkort. Utgitt på Aune forlag og jeg tror det er poststemplet 15.12.54 (eller 64?). Det har gullkant og gulldekort og er riktig flott!


«Du grønne glitrende tre god dag» blir også kalt «Sang til juletreet». Melodien er av C. E. F. Weyse og teksten av Johan Krohn. Christoph Ernst Friedrich Weyse (1774-1842) var dansk komponist, født i Altona. Fra 1789 var han bosatt i Danmark, der han i 1805 ble organist i Vor Frue kirke i København.

Du grønne glitrende tre god dag!
Velkommen du som vi ser så gjerne,

Med julelys og med norske flagg
Og høyt i toppen den blanke stjerne!
:/: Ja, den må skinne,

For den skal minne :/:
Oss om vår Gud

(Kilde: Den fantastiske juleboken og julesangenes historie» Læseselskabet 1993)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar