Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

onsdag 9. desember 2015

Kimer, I klokker

"Kimer, I klokker" er en vakker sang og jeg synes dette kortet er vakkert også, men jeg aner ikke hvem som har tegnet det. Det står Enerett J. H. K. A/S. 2256/5 HTON på baksiden.


«Kimer, I klokker» er skrevet av Grundtvig, spesielt til bruk for gudstjenesten julemorgen. Han offentliggjorde teksten første gang i Dansk Kirketidende i 1856. Henrik Rung satte melodi til den i 1857.

Kimer, I klokker
Ja, kimer før dag i det dunkle!
Tindrer, I stjerner,

Som englenes øyne kan funkle!
Fred kom til jord,

Himmelens fred med Guds ord,
Æren er Guds i det høye!

(Kilde: Den fantastiske juleboken og julesangenes historie» Læseselskabet 1993)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar