Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

tirsdag 15. desember 2015

Nå tennes tusen julelys

"Nå tennes tusen julelys" har jeg faktisk på et fotografisk julekort. Norsk enerett: Inspirasjon, 3900 Porsgrunn. 708 N. Poststemplet 18.12.1979.


«Nå tennes tusen julelys» er en svensk sang, som etter krigen er blitt svært populær også i Norge. Den vakre melodien og den stemningsfulle teksten er skrevet i 1898 av Emmy Köhler.

Nå tennes tusen julelys
På jorden mørk og kald
Og tusen, tusen stråler og
I himlens høye hall

Du stjerne over Betlehem
La ditt milde skinn
Få lyse inn med håp og fred
Til hvert bedrøvet sinn

Til en tekst som Sigurd Muri skrev i 1963 brukes Emmy Köhlers melodi også som adventssalme (Norsk salmebok nr. 26).

(Kilde: Den fantastiske juleboken og julesangenes historie» Læseselskabet 1993)

Denne finnes med flere litt ulike tekster vet jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar