Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

tirsdag 16. juli 2013

Elsa Beskow

Det er vel ikke bare jeg som har mange gode minner fra Elsa Beskows "Tante Grønn, Tante Brun og Tante Fiolett" som gikk på barne-tv for 40 år siden. Onkel Blå var også med, men han var litt skummel med de små, runde brillene og den lille mørke kalotten. Det var stumfilm med en kommentator, var det ikke det?

Jeg har så langt to kort fra serien, men jeg har nettopp begynt å samle da. Elsa Beskow-kort nr. 2 ur "Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin". Utgitt av Stiftelsen Birkagården, Stockholm. Poststemplet i 1977, porto 1,10 skr.


Elsa Beskow-kort nr. 1082. Fra "Tante Grønn, Tante Brun og Tante Fiolett". Utgitt av Damm & Søn, Oslo. Ikke postgått, men påskrevet og datert 5. mai 1960. Legg merke til at Tante Grønn lar katten sitte på bordet og drikke av koppen sin! Og hunden Prikk har en egen stol mellom Petter og Lotte!


Tante Fiolett har mye finere navn på svensk synes jeg, Tant Gredelin er jo mye finere enn Tante Fiolett.Tante Grønn var litt streng husker jeg, men Tante Brun var snill og god der hun bakte småkaker og lot barna smake. 

Jeg venter ett kort til av tantene i posten en av dagene og har et par andre Beskow-kort også, kanskje kommer de i et blogginnlegg senere. Men det ene kortet med tantene er kort nr. 1082 (!), hvor mange kort av Elsa Beskow finnes det egentlig?!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar