Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

fredag 19. juli 2013

George Schumann - Gratulerer

George Andreas Schumann ble født i Sarpsborg 12. mars 1909 og er utdannet ved Statens Håndverks- og Industriskole. Han har laget illustrasjoner til mange barnebøker, den første er Evi Bøgenæs' "Kitt" fra 1941, og fra 1947-1950 illustrerte han bok nr. 10-26 i serien Frøken Detektiv. Hans mest produktive periode var 40- og 50-tallet og han jobbet hardt og målbevisst. Arbeidene hans dekker mange felt og er å se overalt i samfunnet. Hans billedbøker og -hefter, bokomslag, postkort, brosjyrer, glansbilder, papirdukker, kortstokker, brettspill, timeplaner, emballasje og reklamekampanjer er spredt over hele landet. 

Han tegnet mange typer kort, julekort, dyrekort, motiver med barn, bunadskort, nyttårskort, påskekort og andre postkort. I denne bloggposten har jeg funnet frem to gratulasjonskort.

Det først er poststemplet 9. mai 1962, men påskrevet dagen før. Det er sendt til "Kjære lille Anne" på 5-årsdagen fra tante Borghild. Børrehaug & Remen, serie 5 nr. 5109. Porto 25 øre.

Det andre kortet er poststemplet 14. mars 1952, men sendt til Hans som hadde bursdag 15. mars 1952 fra Marie, hvor gammel Hans ble står det ikke noe om. Børrehaug & Remen, Serie 5 nr. 5102. Porto 15 øre.


Begge kortene er i ganske simpel papp og har tydeligvis vært tatt godt vare på for de er veldig fine begge to. Han tegnet mange, mange kort med motiver som disse - barn og dyr i vakkert samspill og jeg synes de er så fine.

3 kommentarer:

  1. Eg har glede av å eige heftet "Tommeliten" som George Schumann illustrerte - utgåve 1944 på Damm forlag

    SvarSlett
  2. Hei!
    Har et kort av George Schumann med bilde av ei jente med lyst, krøllet hår som leser i en bok. Ved siden av henne sitter en hund. Vet du noe om dette kortet? Vennlig hilsen Hartvig M

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg har spillet kjenner du Bibelen, billedspill med Tegninger av George Shumann. Jeg mangler svar til billed kortene til dette spillet. Er det noen som har de? Mvh Alf Terje Tjersland

    SvarSlett