Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

mandag 15. juli 2013

Thamshavn og Thamshavnbanen

Mannen i mitt liv er født og oppvokst på Orkanger så jeg har samlet en del kort derfra også, blant annet noen gamle fra Thamshavn og noen nyere fra Thamshavnbanen. Jeg begynner med Thamshavn:

Ubrukt kort, småformat, enerett Sødahl, Orkanger.


Dette er også ubrukt, adskillig nyere enn det første, storformat, foto: J. Kvarsnes


Så var det Thamshavnbanen da, nå fungerer den bare som museumsjernbane og putrer fra Løkken til Bårdshaug og opp igjen om sommeren.

Thamshavnbanen - Persontog med lokomotiv fra 1918 (ASEA) og vogner fra 1908 (skabo). Foto: Bjørn Tokle.


Thamshavnbanen - museumsjernbane i Orkdal og Meldal. Åpningstoget med lok nr 5 (1950) og personvognene 9, 10 og 11 10. juli 1983. (Foto: Ole Mjelva).


Thamshavnbanen - Museumsjernbane mellom Løkken Verk og Svorkmo. Kongevognen (Westinghouse) som ble levert til banens åpning i 1908. Stemplet med stempel "Thamshavnbanen museumsjernbane", 10/7-1983, porto 2,-.


Thamshavnbanen - museumsjernbane i Orkdal og Meldal. Lokomotov nr. 8 (ASEA 1917) foran vognhallen på Løkken. (Foto: Morten Tranøy).


Orkla Industrimuseum, 7332 Løkken Verk. Thamshavnbanen. Verdens eldste vekselstrømdrevne jernbane.



1 kommentar: