Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

tirsdag 9. juli 2013

Geiter på postkort

Siden jeg er inne på temaet dyr kan jeg jo vise frem noen av geite-kortene mine. For 50-100 år siden var det tydeligvis veldig populært å avbilde geiter på postkort og de finnes i mange varianter.

Dette er fra 1910 og bukken er da riktig sjarmerende? På baksiden står stemplet "Brevkort Carte postale", eneret Joh. Sæland. Frimerket er dessverre borte.  Scan'en er litt skjev ser det ut til...


Dette er fra 1962 og er sendt til Sverige som en hilsen fra noen som ferierte i Norge. Normanns Kunstforlag, nr. G 60-10. Portoen var 35 øre.


Neste kort er ubrukt og utgitt av Røde Kors Barnehjelp.


Kortet til denne lille rakkeren er påskrevet, men ikke datert eller postsendt så jeg vet ikke når det er fra, men frimerket som er påsatt er av verdi 15 øre. Utgitt av Mittet & Co i Dyrebeskyttelsens kalender.


Dette er også fra Dyrebeskyttelsens kalender, kanskje fra 1964? Det er ubrukt, men har fått nummeret D-8-64 i alle fall. I tillegg står det et lite vers trykket på baksiden - "Et horn i siden? Nei, ikke til den som viser seg som dyrenes venn". Enerett Knut Aune kunstforlag.


Jeg synes disse gamle husdyrkortene er så sjarmerende og det vil sikkert komme flere her i bloggen min!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar