Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

fredag 5. juli 2013

Min nye lille postkortblogg

Ja, hvorfor ikke! Å samle på postkort er en morsom hobby, jeg har blitt kjent med flere trivelige mennesker gjennom denne hobbyen og det er interessant og lærerikt også. Jeg tenkte jeg skulle presentere noen av kortene mine etterhvert her, med bilde og litt opplysninger om dem. Jeg begynner med dette:


Jaha? Et gammelt og intetsigende postkort fra Trondheim, tenker du kanskje? Ikke for meg! Jeg er nemlig født og oppvokst i murgården nederst til venstre i bildet og aldri hadde jeg vel trodd at gården skulle være avbildet på et postkort! Jeg har faktisk kortet i to utgaver også! Det ene er dette, et gammelt, tysk reklamekort, det andre er en norsk utgave. Kortet viser at gården "min" var den første som ble bygget i kvartalet og den står i beste velgående den dag i dag, renovert rundt 1990, noe som var høyst tiltrengt. Huset ble bygget i 1908 såvidt jeg har kunnet finne ut. I bakgrunnen ser du Ilen kirke.

Kortet er en del av en serie og på baksiden står følgende:
Norwegen 3: Städte und Trachten, Norge 3: Byer og drakter. Reihe 453. Bild 6. Drontheim. Gesamtansicht. Der Fjord 8 km breit, seine Ufer nicht steil, sondern Ebenen mit Acker und Wald., Trondhjem: Panorama. Fjorden er 8 km bred med dyrkbart land på begge sider. "Trinks Bildkarte" Verlag: Trinks & Co., G.m.b. H. Leipzig.Alleinvertrieb für episkopische Projektion: Ed. Liesegang, Düsseldorf, Postfach 124.

På det norske postkortet står det Trondhjem nederst i venstre hjørne og på baksiden står følgende: Eneret Eberh. B. Oppi kunstforl. Kristiania. No. 73. Kortene er ca. 13,6x8,7 cm i format.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar