Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

søndag 7. juli 2013

Ilevoldsparken / Ilaparken

Min barndoms park, Ilaparken, har vært gjenstand for mangt et postkortmotiv i årenes løp og jeg har selv flere utgaver. Det jeg har bitt meg merke i er fontenen i bassenget. Dette kortet fra 1911:


Jeg har også et kort fra 1906 hvor fontenen i bassenget er påslått og da spruter vannet opp fra midten. Følgende kort er uten dato, men jeg har et ganske så likt, også med pavilijongen i bakgrunnen og det er fra 1920, så mellom 1911 og 1920 ble fontenen i bassenget skiftet ut og erstattet med en statue i midten og 3 seler rundt denne, nå er det disse som spruter vannet mot midten av bassenget.


Jeg mener også at da jeg var liten, atså først på 1970-tallet, så var det en periode en annen statue i midten av bassenget, nemlig en kvinne med et lite barn på skuldrene. I dag er, såvidt jeg vet, statuen på kortet over tilbake på plass. Men er det noen som kan bekrefte at jeg husker rett? Eller er jeg helt på bærtur? Jeg husker også at det om vinteren ble satt små lyseblå hus i tre over statuene for å beskytte dem, men det har de visst sluttet med for mange år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar