Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 20. juli 2013

Skydsgut

Hvem skydsguten er vet jeg ikke, men en stram, liten kar er han der han står ved fjordhesten og sikkert venter på at noen skal klyve opp i vogna og få skyss.

Men... Det finnes flere varianter av dette kortet, jeg har to av dem. Det første er dette, 17/10 Eneret Mittet & Co. Svart/hvitt småformat med tilsynelatende endeløse enger i bakgrunnen, bakken er fin og ren og hesten har samtlige kroppsdeler i behold.


Så kom jeg over dette - ved første øyekast samme kort, men kolorert. Men ser man nærmere på det så er det en del forskjeller! Det er møkk og steiner på veien, i bakgrunnen har det plutselig dukket opp fjell og om man ser godt etter så mangler hesten ett øre! Fotochrom. no 56. Eneberettiget Mittet & Co. F. Beyers Tourist-Bureau : Bergen - .Kristiania. 


Denne tredje utgave har jeg ikke, men har funnet den avbildet på nettet. Nok en utgave i svart/hvitt, men denne gangen er fjellene i bakgrunnen litt annerledes og sannelig er det ikke tegnet inn et par hus! Om de husene var der opprinnelig er jeg usikker på, man kan skimte noe på kortet over, men det ligner ikke helt på disse husene. Også her mangler hesten ett øre og noe av møkka og steinene på veien er retusjert bort. Kortet er merket nr. 10, men jeg tror det mangler noe av høyre side på denne illustrasjonen.


Skal tro hvem av utgavene som er mest tro mot originalen? Litt artig at samme kort finnes i flere varianter, jeg har ett eksempel på at flere kort er tatt på samme fotosession også, det vil komme i et senere innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar